ALGEMENE VOORWAARDEN
​
1. Aanvaarding van de verkoopsvoorwaarden
Iedere bestelling is uitsluitend onderworpen aan onze algemene verkoopsvoorwaarden, ongeacht alle eigen algemene voorwaarden van de koper. De koper erkent kennis te hebben genomen van de algemene voorwaarden en alle clausules ervan te aanvaarden, tenzij uitdrukkelijk anders bepaald. Alle hiermee strijdige algemene voorwaarden binden de partijen alleen wanneer zij door Keukens Pyck / Pyck Paul BV (hierna “de verkoper”) schriftelijk aanvaard worden.
Onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke in België gesloten verkoop en wij behouden ons het recht voor te allen tijde wijzigingen aan deze algemene voorwaarden aan te brengen. Op lopende contracten blijven echter steeds de voorwaarden gelden die van toepassing waren op het ogenblik van de totstandkoming van de verkoop.
2. Betaling en klachten
2.1 De betalingen gebeuren via een voorschot van 30% bij de ondertekening van de offerte en het saldo na levering en/of plaatsing door Keukens Pyck/ Pyck Paul BV. Zij dienen te gebeuren door overschrijving op bankrekening BE98-3800-1785-0293 op naam van Pyck Paul BV. De facturen zijn betaalbaar binnen de 15 kalenderdagen.
2.2 Klachten met betrekking tot de facturen moeten binnen de 15 kalenderdagen na hun verzending per aangetekende brief bij onze maatschappelijke zetel (Kerkstraat 331, 8370 Blankenberge) worden ingediend, zoniet worden deze facturen als aanvaard beschouwd. Er wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat de koper zijn betalingen in geval van geschil tussen de partijen niet mag uitstellen wanneer wij (verkoper) bereid zijn onze eigen verplichtingen rechtsgeldig na te komen.
Onafgezien de overeengekomen betalingsmodaliteiten zijn wij steeds gerechtigd op elk ogenblik, zowel voor als na de levering, een bank- of andere waarborg te eisen. Zolang deze
waarborg niet is gegeven zijn wij gerechtigd alle latere leveringen op te schorten onverminderd ons recht om de overeenkomst als ontbonden te beschouwen lastens de klant.
2.3 Betalingsachterstand, In geval van niet-betaling op de datum van opeisbaarheid, wordt na ingebrekestelling elk door de koper verschuldigd en nog onbetaald bedrag van rechtswege met 10% verhoogd, als forfaitaire schadeloosstelling voor de geleden schade, met een principieel minimum van € 100 excl. btw. Er zal ook van rechtswege vanaf de vervaldag van de factuur een nalatigheidsinterest tegen de geldende wettelijke rentevoet verschuldigd zijn.
2.4 Onvolledige levering van een bestelling kan nooit aanleiding geven tot weigering van betaling van de geleverde goederen. Anderzijds kunnen wij facturen opstellen naargelang de levering van de goederen.
2.5 De betaling van de facturen kan in geen geval ondergeschikt zijn aan de werking of installatie van de goederen.
2.6 In geval van doorverkoop worden de vorderingen van onze klant automatisch aan ons overgedragen. De klant zal, op ons eerste verzoek, de overdracht van schuldvordering aan de
schuldenaar door aangetekende brief betekenen en machtigt ons deze overdracht bij deurwaardersexploot aan de debiteur te betekenen. De ontvangen bedragen zullen in de eerste plaats worden aangewend tot betaling van de nog niet vereffende facturen.
​
3. Transport en eigendomsoverdracht/levering/uitputting van de voorraad/prijzen
3.1 Transport en eigendomsoverdracht
Het transport wordt door de verkoper voorzien tenzij anders overeengekomen. Het risico op verlies of beschadiging blijft ten laste van de verkoper tot op het moment van levering.
De eigendomsoverdracht in uw voordeel vindt plaats na de volledige betaling van het bedrag in hoofdsom en kosten. Wij behouden ons overigens het recht voor om niet-betaalde goederen terug te nemen op de vervaldag van de factuur nadat wij u een laatste uitstel van 30 dagen voor het betalen van de verschuldigde bedragen hebben gegeven.
3.2 Levering
De vermoedelijke leveringstermijn wordt afgesproken op het ogenblik van de bestelling. De verkoper zal zich inspannen om de bestelde goederen of diensten tijdig te leveren. De klant erkent dat –tenzij anders is overeengekomen door middel van een uitdrukkelijke en ondubbelzinnige vermelding op de bestelbon dat de leveringsdatum een essentieel element uitmaakt voor de totstandkoming van de overeenkomst- deze leveringsdatum louter indicatief is. Het niet naleven van de indicatieve leveringstermijn door de verkoper zal geen aanleiding kunnen geven tot de ontbinding van de overeenkomst of tot een recht op schadevergoeding.
De levering van een keuken/dressing/badkamer/… moet plaatsvinden in een schone, droge, verwarmde, afgesloten… ruimte om elke beschadiging en diefstal te voorkomen. Om het gemakkelijk parkeren en het efficiënt lossen te verzekeren, moet er een parkeerplaats van 15 tot 25 meter (afhankelijk van het gebruik of niet van een lift) gereserveerd worden. De reservatie van deze parkeerplaats en de aanduiding ervan zijn de verantwoordelijkheid van de koper. Tenzij anders overeengekomen.
Bij bestelling van een keuken/badkamer/dressing/… kan de leveringsdatum door de koper worden uitgesteld zolang onze leverancier nog niet is gestart met de productie. Voormelde productie start dertien weken voor de plaatsingsdatum die met de klant is overeengekomen. Als de keuken al in productie is, kan de levering één keer worden uitgesteld, met de bijzonderheid dat de opslagkosten aan de koper in rekening kunnen worden gebracht. Deze kosten bedragen 250 € per begonnen maand van opslag.
Wordt er echter minder dan 8 dagen vóór de voorziene leveringsdatum gevraagd om de levering en dus ook de plaatsing van een uitgeruste keuken uit te stellen, dan houdt dit het volgende in:
Een nieuwe leveringstermijn van 6 weken om de verkoper in staat te stellen levering en montage opnieuw te organiseren;
Indien het uitstel minder dan 48 uur vóór de plaatsing wordt gevraagd, zal de betaling worden toegepast van de schadeloosstelling van 200 €.
3.3 Uitputting van de voorraad
In geval van uitputting van de voorraad bij een leverancier wordt de koper hiervan op de hoogte gesteld en krijgt hij een nieuwe termijn of een alternatief voorstel.
3.4 Prijzen
Onze prijzen zijn vast en definitief gedurende een jaar vanaf de ondertekening van de offerte.
4. Verbrekingsvergoeding
De annulering van een bestelling door de koper kan worden aanvaard (indien nog niet werd overgegaan tot bestelling) tegen betaling van een verbrekingsvergoeding van 30% van de totale bestelling, met een minimum van € 100. Deze annulering moet gebeuren per aangetekende brief aan de maatschappelijke zetel van Keukens Pyck en per mail. Wanneer er reeds een opmeting heeft plaatsgevonden worden er kosten (opmeting en technisch plan) aan de klant gefactureerd.
Van zodra Keukens Pyck/ Pyck Paul BV de bestelling aan de fabriek heeft doorgegeven, is een verbreking van het contract niet meer mogelijk en zal de koper verplicht zijn de keuken te aanvaarden en te betalen zoals vermeld op de offerte.
De verkoper heeft steeds het recht om de overeenkomst te ontbinden zonder verbrekingsvergoeding. De koper moet hiervan op de hoogte worden gebracht.
5. Garantie
5.1 Zichtbaar gebrek – betwistingstermijn
Om in aanmerking te kunnen worden genomen, moeten klachten met betrekking tot verlies, zichtbare schade aan het geleverde goed, onvolledige of niet-conforme levering op het leveringsdocument vermeld worden op het ogenblik van de levering. Bij de bestelling die geplaatst wordt door Keukens Pyck of onderaannemer van Keukens Pyck, moet elk zichtbaar gebrek en elke schade of non-conformiteit aan de installateur worden gemeld bij de oplevering van de keuken/badkamer/dressing/… . De oplevering vindt plaats op de dag van de montage. In geval van dienst na verkoop zal een nieuwe oplevering plaatsvinden op het ogenblik van het in orde brengen van de gebreken. Bij gebrek aan oplevering van de werken door de koper en bij gebrek aan schriftelijke kennisgeving door de koper binnen de 8 dagen, wordt de levering van de goederen en diensten als conform en in goede staat beschouwd.
5.2 Verborgen gebreken
Onverminderd de bepalingen van eventuele garanties voor meubelen en elektrische huishoudtoestellen, zijn klachten betreffende verborgen gebreken slechts ontvankelijk voor zover zij ons worden medegedeeld per aangetekende brief gericht aan de maatschappelijk zetel en per mail gericht aan het verkooppunt , binnen de acht dagen na de vaststelling van het gebrek en ten laatste 1 jaar na de levering en/of montage door ons.
5.3 Garanties
Keukens Pyck biedt een garantie van 5 jaar op elk gebrek aan het meubilair van de ingerichte keuken. Met meubilair wordt bedoeld de meubels (kastelementen en fronten), de scharnieren, de lades en de werkbladen.
De garantie dekt in geen geval de schade veroorzaakt door vocht, voor zover deze schade niet voortvloeit uit een onnauwkeurige plaatsing. Zo kan de garantie niet ingeroepen worden voor vochtschade die bijvoorbeeld het gevolg is van het niet vervangen van de siliconendichtingen (aanbevolen om de 3 jaar, door de koper zelf uit te voeren). Deze garantie gaat in op de dag waarop de keuken geleverd of geplaatst wordt door Keukens Pyck. De garantie dekt geen slijtage als gevolg van oneigenlijk gebruik, verkeerde montage door de klant, onaangepaste reiniging, krassen, schokken of breukschade door ongevallen. Omdat Keukens Pyck de koper niet kan garanderen dat de onderdelen van de keuken nog 5 jaar tot het gamma van zijn leverancier zullen behoren, biedt Keukens Pyck dan een gepaste alternatieve oplossing aan. In afwijking van deze garantie geldt voor de showroomkeukens een garantie van 1 jaar, die ingaat op de leveringsdatum.
Deze zaken vallen ook niet onder garantie: het verkleuren van hout, textiel, vezelstoffen, het “werken” van hout voor zover dit “werken” vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen is of volgens de gebruiken in de meubelsector algemeen aanvaard wordt of eigen is aan de gebruikte materialen. Hout is een natuurlijk materiaal. De houtnerf en tint maken iedere keuken uniek. Afwijkingen in structuur of kleur bijvoorbeeld door verschillend licht-en zonlichtinval zijn typisch voor een natuurproduct en geheel normaal. Zij zijn daarom geen reden voor reclamaties. Bij fronten met reproducties/houtfineren kan het beeld van het houtdecor tussen de kastfronten verschillen (houtnerf loopt niet door). Reclamaties i.v.m. verschoven hout- en structuurbeelden zijn daarom niet gegrond.
Donkere kleuren zoals zwart zijn steeds gevoeliger voor vingerafdrukken en stof. Dit is normaal en kan ook niet vallen onder garantie.
In het greeploze programma zal door gebruik de plaats waar de deur steeds gegrepen wordt, meer blinken. Dit voorval valt niet onder de garantie-voorwaarden.
Wij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor schade veroorzaakt door een gebrekkig of onzorgvuldig gebruik of onderhoud van de keuken.
Daarnaast kunnen we ook niet aansprakelijk gesteld worden voor schade veroorzaakt door externe omstandigheden, normale slijtage, materiaal geleverd door de klant of een derde of indirect veroorzaakte schade van welke aard ook. Waterschade valt niet onder garantie. Alle houtwerk is gevoelig aan water. Vloeistoffen moeten direct droog gemaakt worden. Indien de plaatsing niet door ons werd gedaan dan kunnen wij niet verantwoordelijk gesteld worden voor schade veroorzaakt door het verkeerdelijk monteren van de kasten, toestellen, spoelbak en kraan.
Wij kunnen niet verantwoordelijk gesteld worden voor werken uitgevoerd door een andere firma zoals bijvoorbeeld een loodgieter, elektricien, schilder, aannemer, enz.
Bij de plaatsing moet steeds alles voldoende afgedekt worden door de klant. Meubels, vloeren,... moeten voldoende afgedekt worden. Bij de plaatsing komt er stof vrij door onder andere het zagen van plaatmateriaal (niet tegenstaande wij een stofzuiger gebruiken), wij kunnen hier niet verantwoordelijk voor gesteld worden. Wij laten de werf steeds borstelvrij na. Het kuisen van de kasten moet steeds gebeuren door de klant en pas 1 dag na plaatsing. Silicone/lijm moet eerst voldoende uitgedroogd zijn alvorens te kuisen.
Voor een door de koper geplaatste keuken wordt er geen garantie gegeven op het vervangen van de kasten, de meubels (kastelementen en fronten), de scharnieren, de lades en de werkbladen en andere toebehoren en onderdelen.
Voor de andere goederen (elektrische huishoudtoestellen, kranen, filters, lampen, ...) geldt de wetgeving die van kracht is op het ogenblik van de verkoop. Hiervoor dient de klant contact op te nemen met de fabrikant.
Accessoires zijn uitgesloten van de garantie.
De garantie gaat in op de dag dat de goederen worden geleverd.
De klant krijgt steeds het volledig ontwerp met alle maten en detailtekening. Echter is een ontwerp een niet bindende weergave van de geplande installatie. De kleuren kunnen afwijken van de tekening. De klant gaat bij ondertekening van de offerte akkoord met alle maten en details. Er kan geen ontwerpfout zijn gezien de klant alle details ontvangt en alles overlopen wordt in onze toonzaal.
In geval een fabrikant van Keukens Pyck failliet gaat gedurende de garantietermijn dan kan Keukens Pyck niet aansprakelijk gesteld worden om deze garantie over te nemen. Keukens Pyck gaat er wel alles aan doen om een gepaste oplossing te vinden.
6. Showroomkeukens
6.1 Behalve de hierboven aangehaalde algemene voorwaarden is de aankoop van keukens uit een van de showrooms van Keukens Pyck onderworpen aan de volgende bijzondere voorwaarden:
6.2 De keuken wordt verkocht in de staat die gekend, vastgesteld en aanvaard is door de koper op het ogenblik van de aankoop/bestelling. De aankoopprijs dient volledig betaald te worden alvorens de keuken uitgebroken wordt.
6.3 De garantie met betrekking tot de elektrische huishoudtoestellen is beperkt tot de door de fabrikant en/of importeur aan Keukens Pyck verleende garantie zoals beschreven in de bij de artikels gevoegde documenten.
6.4 De keuken wordt gedemonteerd en meegenomen door de koper op de datum van de demontage bepaald door Keukens Pyck, dit alles op kosten van de koper. Tenzij anders bepaald.
Voor de door de koper gemonteerde keuken wordt geen garantie op de plaatsing gegeven.
7. Plaatsing en aansluiting
Bij de verkoop van een ingerichte keuken met plaatsing door Keukens Pyck of een onderaannemer van Keukens Pyck, geldt de prijs, die voor deze dienst op het ogenblik van de verkoop werd vastgesteld, voor de plaatsing op een voorbereide werf. Hieronder verstaat men een werf gekenmerkt door stevige, loodrechte en haakse muren, een effen en droge vloer en wanden en de aanwezigheid van de operationele water-, gas- en elektriciteitsaanvoer op de plaatsen vermeld op het technische plan, evenals de afvoeren voor water en afzuigkap. De vloer dient ook volledig door te lopen onder de kasten tot tegen de muur. Eventueel plakwerk dient volledig droog te zijn bij plaatsing van de keuken of andere kasten.
Daar voornoemde installaties (water, gas, elektriciteit) uitdrukkelijk geacht worden conform te zijn met de geldende voorschriften en reglementeringen, ontheft de koper Keukens Pyck van alle aansprakelijkheid.
Stelt de monteur op de werf een non-conformiteit vast in vergelijking met het vooraf opgestelde contract of technische plannen waardoor het monteren onmogelijk is, dan is artikel 3.2 van toepassing.
Keukens Pyck sluit zelf de elektrische huishoudtoestellen aan als dit vooraf is overeengekomen en dit alleen op bestaande en conforme installaties. Met aansluiting wordt de indienststelling van de toestellen bedoeld. Bij deze aansluiting zijn elektriciteits- en loodgieterswerken, schrijnwerk, afstellingen of andere werken die nodig zijn voor de indienststelling dus niet inbegrepen.
Bij de plaatsing/levering moet de koper steeds voldoende ruimte voorzien om alle materiaal/meubels te kunnen plaatsen. Bestaande meubels en vloeren dienen steeds door de koper afgedekt te worden. Wij kunnen niet verantwoordelijk gesteld worden voor schade of stof.
8. Foto’s
De koper gaat akkoord dat de verkoper foto’s mag nemen van de uitgevoerde werken. Deze foto’s mogen gepubliceerd worden op de website en sociale media kanalen van de verkoper zonder dat de naam en gegevens van de koper vermeld worden. Indien de koper hiermee niet akkoord wenst te gaan dan dient dit schriftelijk gemeld te worden bij goedkeuring van de offerte.
9. Overmacht
Indien ten gevolge van overmacht of andere omstandigheden buiten onze controle zoals pandemie, oorlogen onlusten, brand, staking binnen of buiten onze onderneming, strubbelingen binnen de onderneming, in gebreke blijven van onze eigen leveranciers enz., wij verhinderd worden onze contractuele verbintenissen ten overstaan van de klant geheel of gedeeltelijk, tijdelijk of definitief, na te komen, zijn wij gerechtigd, zonder gerechtelijke tussenkomst, en naar onze keuze, hetzij de uitvoering van het contract op te schorten, hetzij het contract geheel of gedeeltelijk als ontbonden te beschouwen, zonder gehouden te kunnen zijn tot betaling van welkdanige schadevergoeding, onverminderd al onze andere rechten.
In elk geval is de klant gehouden de goederen die hem werden geleverd te betalen.
10. Geschillen
Onverminderd de inachtneming van artikel 74 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming, zijn enkel de rechtbanken van Brugge bevoegd.